Expoziția multimedia “IdentitAR feminin” se deschide, pe 30 septembrie, în spațiul expozițional al Teatrului Matei Vișniec Suceava.
La închiderea expoziției, pe 9 octombrie, de la ora 17.00, va avea loc spectacolul-lectură “Cerc închis”, pe un text al Theodorei Sandu. Evenimentul va fi urmat de o sesiune de discuții cu publicul. Proiectul “IdentitAR feminin” include texte din dramaturgia contemporană, însoțite de instalații multimedia, în realitate augmentată, cu ilustrație, animație 3D, sunet și muzică. Expoziția va rămâne deschisă și va putea fi vizitată de luni până vineri, de la ora 10.00 la ora 16, până miercuri, 9 octombrie. Intrarea este liberă.
“IdentitAR feminin” este un univers populat cu siluete de femei și fete în nenumărate roluri, chipuri ale aceluiași avatar, care-și păstrează esența în furtunile unor destine unice, descrise de zece texte dramaturgice semnate de tinere autoare din România și Republica Moldova. Identitatea feminină este recuperată printr-un mozaic de ipostaze, fiică a tatălui sau, poate, a mamei, femei rătăcite în aventuri est-europene și obligate să înfrunte sărăcia, mereu visând o viață mai bună, sau copile captive în saga tragi-comică a datoriei de a-și salva familia, prin afaceri mărunte sau prin căsătorii convenabile peste Ocean. Destine individuale vibrează într-o constantă universală. Ce înseamnă să fii femeie? Ne poate spune Victoria, care are 51 de ani și un iubit de 34, un tip nervos care aruncă după ea cu sticle de gin. Sau, poate Cami, din Arad, care, la 8 ani, ia liftul până la ultimul etaj în hotelul Savoy, spre o camera unde o poloneză răstoarnă pe pat o sacoșă plină cu pachete de țigări, ciorapi de nailon, costume de baie mult prea mari și zeci de doze de spray FA.
Poate găsim răspunsul în dialogul dintre Aura, fosta studentă la actorie, care acceptă să vorbească, într-un interviu, despre modul în care visul i-a fost întrerupt ca urmare a unui abuz. Dar, oare, a fost cu adevărat abuz…? Piesa ”Cerc închis”, a Theodorei Sandu, este unul dintre cele 10 texte dramatice incluse în proiectul IdentitAR feminin care explorează umbrele unei posibile traume. După zece ani, Aura, acum căsătorită și mamă a doi copii, acceptă să întâlnească o jurnalistă interesată de abuzurile din facultățile de artă. Aura renunțase cândva la actorie aparent fără motiv, însă acum pare deschisă să-și examineze decizia. Dar, oare ce o să se întâmple când povestea devine publică? De unde să știm dacă lumea o să spună “vai, draga de ea, prin ce a trecut” sau “foarte bine, o nenorocită, așa-i trebuie!”. Întâlnirea decurge, însă, imprevizibil. Cu discreție și precizie, Theodora Sandu, care este actriță, găsește, în acest text de debut, tonul just în abordarea diferită a scandalului privind abuzurile din universități. Folosind jocul cu perspectiva multiplă, care surprinde prin răsturnări de situație, piesa într-un act “Cerc închis”, în două personaje, explorează consecințele depășirii granițelor profesor-student într-o facultate de arte.
Spectacolul lectură „Cerc închis”, în regia lui Cosmin Panaite, se bucură de participarea actriţelor Delu Lucaci și Diana Lazăr. Theodora Sandu este actriță și dramaturg la început de drum. Absolventă UNATC, Theodora face parte din două trupe de teatru din țară: Teatrul Toma Caragiu, Ploiești și Secția Germană a Teatrului Național Radu Stanca, Sibiu, unde performează în limba germană. Brașoveană la origine, Teodora locuiește în București. Complicat? Poate. Ei bine, tocmai această condiție de nomad i-a dezvoltat Theodorei interesul pentru dialog, monolog și chiar tăcere. Asta a determinat-o să se înscrie la workshop-ul de scriere dramatică sub coordonarea lui Mimi Brănescu, în urma căruia a scris primul ei text dramatic – “Cerc închis”.
”În toate textele care stau la baza proiectului IdentitAR Feminin avem situații sociale sau economice complicate, în care pe fundalul destinului greu al colectivității se desprind particularitățile problematicii feminine: destinul de a îngriji de alții, greutățile casnice, muncile femeilor, maternitatea, reușită sau nu, abuzul, creativitatea inhibată, greutatea accesului la studii, atașamentul și iubirea, condiția femeii artist care e și mamă, presiunea socială a rolurilor tradiționale desemnate femeilor. Într-o lume încercată, în care tuturor le e greu, femeii îi este și mai greu” spune Ioana Nicoară, coordonatorul artistic al proiectului IdentiTAR
Pornind de la textele dramaturgice, istoriile sunt reinterpretate de artiști vizuali în lucrări interdisciplinare, care dau atmosferă și tridimensionalitate personajelor, punctând destine feminine și problematici. Poveștile, imaginate la confluența dintre arte, prind aripi într-un mic univers creat pentru a spori experiențele senzoriale și pentru a îmbogăți percepția asupra realității. Muzică și sunete, lumini, mișcare, voci, animații 3D, decor, toate recompun lumi noi, pornind de la expresii literare. Mintea, sufletul și simțurile devin ele însele parte din spectacol, iar spectatorul se transformă într-un creator de sens.
Un colectiv multidisciplinar a imaginat această experiență, pornind de la o selecție de texte dramatice realizată de Ada Maria Ichim, scenarist, critic de teatru și film. Parte din echipa Reniform Production, artiștii vizuali Ioana Nicoară și Sergiu Negulici sunt autori de filme de animație și creatorii unor proiecte culturale apreciate în țară și străinătate. Sergiu Negulici este cunoscut internațional pentru producția ”Splendida Moarte Accident” (2017), un scurtmetraj care a câștigat numeroase premii în festivaluri de animație internaționale, printre care premiul pentru debut la Festivalul Internațional de Animație de la Annecy, Franța, sau Marele Premiul al Festivalului Internațional de Animație de la Hiroshima, Japonia. Ioana Nicoară este o artistă multimedia care folosește animație, acuarelă și realitate augmentată în proiectele ei artistice. Proiectele ei au fost expuse în mai multe orașe din țară, dar și la festivaluri de animație din Europa. Makunouchi Bento (Valentin Toma și Felix Petrescu), un duo timișorean cunoscut pe scena muzicii electronice din România, semnează muzica. Augmentarea în aplicația Reniform App este mânuită de Sabin Șerban, din partea Augmented Space Agency.
Plasate între „eul” reflexiv şi „eul” martor/documentar, textele dramaturgice propuse de proiectul IdentitAR explorează fațete ale personalității feminine în Moldova și România. Proiectul își are rădăcinile în 2020, când curatoarea, Ada-Maria Ichim, a participat ca observator la un seminar de scriere dramatică organizat la Râbnița (de către asociația AZART din Republica Moldova), în Transnistria. Confruntarea cu realitatea unui stat-insulă, fără statut recunoscut internațional, a constituit punctul de plecare pentru căutările identitare ale grupului de dramaturgi.
“Extinzând cercetarea din spațiul dramaturgiei feminine din Moldova către cel similar, din România, am descoperit texte reprezentând un compozit format din dimensiunea socio-economică și relaţia dificilă cu propria existență de gen, în contextul stereotipiilor şi prejudecăţilor societăţii. Acestea se alătură complicatei reconsiderări a provocărilor generate de existenţa constant bilingvă, româno-rusă, din Republica Moldova, neobişnuită pentru publicul din România, care aduce o tensiune existențială suplimentară, mai ales pe fundalul conflictului recent din Ucraina. Prin aceste texte, scrise de voci diverse, (re)descoperim o dramaturgie plină de forţă, cu un filon dramatic şi narativ, puternic şi asumat. Sperăm că IdentitAR să le dea ocazia să se manifeste, reflectând interese și perspective feminine, să stârnească discuții și interes în generațiile actuale, în ton cu dinamica modificărilor sociale” a declarat Ada-Maria Ichim, curator texte.
Reniform Production s-a numărat printre companiile artistice care au folosit în avangardă conținutul augmentat (AR) în proiecte artistice hibride. Concentrat în jurul artiștilor Sergiu Negulici și Ioana Nicoară, Reniform Production este un studio de grafică și animație care dezvoltă proiecte culturale multimedia, bazate pe animație 3D, ilustrație și realitate augmentată. Are în portofoliu o serie de succese, printre care cartea de poezii animate “Himere Valahe”, realizată în colaborare cu Fundația Triade, expoziția “De la Neacșu la AR” – o intervenție în spațiul public care promovează texte de autori români contemporani, ce a fost expusă în Timișoara, Câmpulung, București, Oradea, Brașov, Lisabona, “De la Tilincă la Opincă” – un proiect al MNȚR, sau “Povestea mea” – proiect al Identity Education pentru Timișoara 2023.
Grupul experimentează noile tehnologii încă din 2016, când a dezvoltat o strânsă colaborare cu Augmented Space Agency (“O catedrală a corpului”, “Muzeul Abandonului VR”, “XR Month” etc). Obiectivul acestui colectiv este să dezvolte proiecte culturale hibride, cu animație și AR, în expoziții mobile care diversifică publicul, atât geografic, cât și cultural. Reniform Production crează pentru generațiile tinere instalații care pot fi prezentate atât în spații alternative, neconvenționale, cât și în cele formale. “Prin astfel de proiectele hibride împingem limita tehnologiei și creăm spații de dialog între multiple discipline, artistice sau nu. Imaginăm artă digitală și proiecte culturale adresate publicului larg, la care poate avea acces oricine are un smartphone în buzunar”, spune Ioana Nicoară, reprezentanta organizației.
CITEȘTE ȘI
DĂ-NE FOLLOW PE INSTA ȘI FACEBOOK!